Je e-mail is een energieslurper

Je e-mail is een energieslurper

Je kent het vast wel, een mailbox vol met reclame mails. Om een korting te krijgen, een winactie, omdat je een keer iets online hebt besteld of dacht de nieuwsbrief van een bepaalde organisatie te gaan lezen. Lees je deze mails ook? Ik meestal niet. Omdat ze bij mij in een speciaal postvakje binnen komen maakte ik mij er eigenlijk nooit zo druk over, ik had er toch geen last van. Maar nu ben ik sinds een tijdje bezig met het afmelden van al deze mails. Waarom? Dat leg ik uit in deze blog!

Energie
Een tijdje terug realiseerde ik mij dat al die mails verantwoordelijk zijn voor een hoog energieverbruik. Niet bij mij thui s, maar bij de servers die alle mailtjes hebben opgeslagen die ik in mijn mailbox heb zitten. Het zijn grote supercomputers waarop enorme hoeveelheden data zijn opgeslagen, zoals o.a. die reclame mails. En deze supercomputers hebben heel veel energie nodig om te kunnen blijven draaien. Vanaf het moment dat ik mij dit realiseerde ben ik begonnen met het afmelden voor al de mails waarop ik ben geabonneerd en eigenlijk toch niet lees.

Afmelden
In de meeste gevallen is het afmelden helemaal niet moeilijk, boven- of onderaan de e-mail staat ‘unsubscribe’. Door daar op te klikken ontvang je als het goed is de mailtjes van die organisatie daarna niet meer. In sommige gevallen word je doorverwezen of moet je zelf naar je instellingen op de website waar je vervolgens kan aangeven dat je geen mailtjes meer wilt ontvangen.

 

Al een tijdje bezig
Tot mijn verbazing ben ik inmiddels al een hele tijd bezig met het afmelden. Had ik mijzelf dan echt op zo veel mails aangemeld? Ik ben er achter gekomen dat het afmelden bij sommige organisaties niet zo soepel gaat. Je klikt netjes op de unsubscribe button, maar blijft toch die nieuwsbrief ontvangen.  Gelukkig heeft het bij mij in die gevallen geholpen om de organisatie een mail te sturen met het bericht ik geen nieuwsbrieven meer wil ontvangen.

Opruimen mail
Naast dat ik mij aan het afmelden ben van de reclame mails, ben ik ook mijn mailbox aan het opruimen! Het is namelijk echt niet nodig om alle mailtjes die je ooit hebt ontvangen of zelf hebt verstuurd te bewaren. Zeker de oude reclame mails niet. Daar ben ik dan ook mee begonnen. Iedere keer als ik mij afmeldde voor een nieuwsbrief zorgde ik er ook voor dat alle oudere mails van deze organisatie uit mijn mailbox verdwenen.  Een volgende makkelijk stap zijn mails zoals oude marktplaats reacties, datumprikkers, password reset mails, sociale media updates (denk ook nog aan hyves) en oude online gekochte tickets. Tot slot zou je nog kunnen kijken naar de persoonlijke e-mails, dit zal echter misschien wel wat meer tijd kosten.

Let op het prullebakmapje
Het kan zo zijn dat er in jou email een prullebakmapje zit waar al je weggegooide e-mails in terechtkomen. Dit betekent dat je email dus nog niet echt is weggegooid maar eigenlijk verplaatst is. Bij Gmail verdwijnen de mailtjes in deze map gelukkig wel automatisch na 30 dagen. Wil je echter meteen van de mails afzijn, dan moet je bij Gmail even goed zoeken: aan de linkerkant van de pagina in het rijtje van ‘Inbox’ zit een knopje ‘More’. Als je hier op klikt verschijnt er de ‘Bin’ knop waar al jou verwijderde mailtjes te vinden zijn.
      

 

Succes met de grote schoonmaak!

 

 

.

 

 

Eén gedachte over “Je e-mail is een energieslurper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *