4 kijktips, de huidige kledingindustrie

We kopen steeds meer kleding, het is steeds goedkoper en collecties volgen elkaar steeds sneller op. En wat dacht je van de ‘koop maar raak’ stimulerende Black Friday? Een onhoudbare situatie. Het zorgt voor slechte werkomstandigheden en een enorme milieuvervuiling. In deze blog deel ik vier kijktips. Na het zien van deze programma’s/documentaires kijk je waarschijnlijk heel anders naar de kleding in je kast.

De slag om de klerewereld
De slag om de klerewereld is een drieluik over de kledingindustrie. Roland Duong en Teun van de Keuken onderzoeken hoe het er in de textielindustrie nu werkelijk aan toe gaat.
Teun gaat undercover, hij doet zich voor als textielhandelaar en weet op die manier verschillende fabrieken te bezoeken. Fabriekseigenaren hebben het moeilijk omdat textielhandelaren de prijs constant proberen te drukken. Met als gevolg dat de opdrachten doorgespeeld worden naar andere fabrieken. Fabrieken met slechte werkomstandigheden en kinderarbeid.
Roland Duong ontdekt onder andere het verschil tussen de productie van biologisch en niet biologisch katoen en dat qua productie een biologisch katoenen T-shirt nauwelijks duurder is dan een niet biologisch T-shirt.

De drie afleveringen zijn te zien via NPO Start

 

The True Cost
Deze documentaire gaat over de fast fashion industrie in de hele breedte. Aan de ene kant de consumptiemaatschappij, de reclamewereld die ons doet geloven dat wij steeds maar nieuwe kleding nodig hebben omdat we er dan beter uitzien, leuker gevonden worden, etc.

En aan de andere kant de sweatshops, de slechte werkomstandigheden van mensen in landen zoals India. Met beelden van de Ranaplaza en een meisje die de ramp maar net heeft overleefd.
Mensen die in deze industrie werken proberen in opstand te komen, ze willen een eerlijk loon, maar hier worden ze heel hard voor gestraft. In de documentaire komen deze mensen aan het woord.

The True Cost is te zien via Netflix

 

Genaaid
In ‘ Genaaid’ krijgen 5 jonge modeliefhebbers de kans om hun eigen collectie te maken. Maar voordat ze zelf kunnen gaan ontwerpen gaan ze naar Myanmar. Daar leren ze de echte kledingindustrie kennen.
Op het moment dat ik dit schrijf zijn er twee afleveringen geweest, deze kan je terug kijken via NPO3. Voor de komende afleveringen, het programma draait op woensdag avond om 20:25 op NPO3

 

Fashion’s Dirty Secrets
In deze documentaire gaat Stacey Dooley op onderzoek naar wat de impact is van de kledingindustrie op mens en milieu. En die is enorm. Ze bezoekt twee plekken op de aarde. Het Aralmeer dat is uitgedroogd door katoenplantages, met een veranderend klimaat, slechtere gezondheid en werkloosheid tot gevolg. En een rivier in Indonesië die sterk vervuild is doordat kledingfabrieken er hun afvalwater in lozen, terwijl juist veel mensen afhankelijk zijn van dit water.

Fashions Dirty Secrets is te zien via NPO plus

Eén reactie

  • Karin

    En DANK!!!😊 Ik heb een nee/nee sticker op mijn voordeur.
    Maar nu komt die troep mijn mailbox in😣
    Voordeel, wat zichtbaar is ruimt lekker op👍😊😂
    Het geeft wel even een heel duidelijk zicht op de bedrijfs motivieven.
    Dus voor mij, alle blackfryday mail en ieder bedrijf dat zich daarmee verbindt, maar 1 oplossing, *unsubscribe en de spambox 😂
    Take the system to break the system😊
    Succes!👍😊

    Groetjes Karin
    (Scheveningen)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: