Een half jaar vegan

Wow dat ging snel! Afgelopen zomer vertelde ik jullie dat ik het ging proberen, veganistisch eten. Inmiddels is het februari en heb ik dus al een half jaar zoveel mogelijk veganistisch gegeten! En dat bevalt goed, heel goed 🙂 De nieuwe keuken blijft mij verrassen en ik ben koken nog leuker gaan vinden. Dus voorlopig ga ik hier mee door!

Reacties
Eerst durfde ik de switch niet zo goed te maken, omdat ik geen zin had in opmerkingen als ‘maar wij zijn toch bedoeld om vlees te eten’, ‘vind je dat niet erg ver gaan?’ en ‘is dat wel gezond?’. Tot nu toe vallen deze opmerkingen eigenlijk reuze mee, ik krijg eerder positieve reacties van mensen omdat ze het knap vinden dat ik deze stap heb genomen 🙂 Of ik krijg juist vragen van mensen die nieuwsgierig zijn. En ondanks dat ik had aangegeven dat ik het niet erg vind om niet vegan (wel vega) te eten als ik bij vrienden en familie ben, merk ik dat mensen toch hun best doen om vegan te koken voor mij! Heel erg bedankt voor al het lekkers dat jullie voor mij hebben klaargemaakt 🙂

Pompoensoep van top kok mama
Pizza zonder kaas (nog voordat deze de oven in gaat)

Vegan gerechten
Voordat ik vegan begon te eten kookte ik bijna nooit volgens een recept. Alleen toen ik net begon met koken, toen ik op kamers ging. Ik belde vaak mijn moeder op om te vragen hoe zij altijd die lekkere curry, lasagne, pompoensoep of waar ik op dat moment ook zin in had maakte. Mijn moeder gaf mij dan de instructies via de telefoon om aan de slag te gaan, heerlijk zo’n mama kookboek! Bedankt mama 🙂

Maar zoals ik in mijn vorige blog vertelde ben ik nu wel veel uit kookboeken aan het koken. Iets wat ik iedereen kan aanbevelen. Ik at hiervoor echt niet saai maar ik ontdek allemaal nieuwe gerechten en smaak combinaties. Zo wordt koken een nog groter feestje!

Voor mijn verjaardag heb ik van mijn opa en oma het ‘Lisa goes vegan’ kookboek gekregen. Ik heb er al meerdere gerechten uit gemaakt en sommige van deze gerechten al veel vaker! Zo is de Siciliaanse  caponata echt een van mijn favorieten geworden.

Vegan koekjes uit het kookboek van Lisa

Ook ben ik heel blij met het kookboek Deliciously Ella. Met onder andere een heerlijke pompoen kikkererwten salade, een oosterse salade met bloemkool, linzen en aubergine, en de gevulde paprika’s zoals op de foto hieronder.

Gevulde paprika van Deliciously Ella

Naast het koken uit de kookboeken, maak ik ook gerechten klaar van andere (vegan) bloggers. Zo ontbijt ik nu regelmatig met de appeltaartpap van Groene stapjes. Een heerlijk pap die echt naar appeltaart smaakt en lekker vult, zodat je niet om 10 uur ‘s ochtends alweer trek krijgt!

Veganizen
En er zijn gerechten die ik altijd al maakte en die ik  nu veganize. Zo kan je melk simpel vervangen door een plantaardige melk (staat in de supermarkt bij de gewone melk in het schap). Deze ‘melk’ smaakt wel ietsjes anders maar hier merk je weinig tot niets van als je het in een gerecht verwerkt.
Een voorbeeld van een veganized gerecht is pizza. Mijn pizza’s zijn nu zonder kaas. Hier moest ik eerst echt niet aan denken, maar heb nu toch echt al een paar keer heerlijk pizza zonder kaas gegeten. Met een lekker sausje op de bodem, veel verschillende groenten, kappertjes, olijfjes en pijnboompitten als topping kan je een heerlijke vegan pizza maken 🙂 Een ander voorbeeld van een veganized gerecht is de krieltjes salade waarvan ik het recept laatst met jullie deelde (ook echt een aanrader).

Krieltjes salade

Experimenteren
En naast het koken met kookboeken blijf ik het leuk vinden om ook gewoon lekker receptloos te koken en te experimenteren. Soms tot ergernis van mijn vriend omdat het dan toch niet helemaal goed gelukt is, maar meestal met groot succes! Eén van die successen was een heerlijke vegan stoofpot 🙂

Vegan stoofpot

Foutje
Soms gaat het nog wel eens mis. Ik vind het niet erg om af en toe zuivel te eten, maar het is toch jammer dat als je denkt goed bezig te zijn, het toch niet vegan blijkt te zijn. Zo was ik met sinterklaas vegan pepernoten aan het bakken, tenminste dat dacht ik, bleek ik toch de verkeerde margarine te hebben gekocht. Toen ik tijdens het bakken de ingrediëntenlijst nog een bekeek zag ik melk in de ingrediëntenlijst staan. Raar want op de verpakking stond PLANTAARDIGE MARGARINE, dan verwacht ik geen melk. Gelukkig waren de pepernoten die ik had gebakken wel heel lekker!! 🙂

Toch niet vegan pepernoten

Vegan gezond?
Veganistisch eten hoeft niet ongezond te zijn, wat veel mensen helaas denken. Je moet even opletten dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt (via dierlijke producten krijg je bepaalde voedingsstoffen namelijk makkelijker binnen). En ik slik nu vitamine B12, dat zit namelijk niet in plantaardige producten. Eerst vond ik dat een raar idee, vitamine B12 slikken omdat je dat niet uit je voeding zou kunnen halen, totdat ik er achter kwam dat dieren in de vee industrie ook vitamine B12 toegediend krijgen om gezond te blijven.

Om alle andere voedingsstoffen binnen te krijgen eet ik gevarieerd waarbij ik dagelijks groenten, fruit, peulvruchten, granen, noten en zaden probeer te eten. In het boek ‘De vegarevolutie’ van Lisa Steltenpool staat een plantaardige piramide weergeven die laat zien hoeveel je waarvan moet binnenkrijgen. Daarnaast legt ze heel duidelijk uit welke voedingsstoffen wij als mens nodig hebben, waar je als vegan extra op moet letten en waar we al deze voedingsstoffen uit kunnen halen. Ik raad dit boek iedereen aan die geïnteresseerd is in veganistisch eten!

Vegan en andere doelen
Soms is vegan eten wel lastig met de andere doelen die ik heb, zoals zoveel mogelijk biologisch eten en zoveel mogelijk afvalvrij. Zo kan je yoghurt in grote verpakkingen kopen maar zijn de plantaardige varianten alleen in kleinere verpakkingen te koop (terwijl de houdbaarheidsdatum juist verder weg in de tijd ligt). Of er bestaat geen biologische vegan variant. Het aanbod voor vegans is wel enorm aan het toenemen, dus misschien dat deze duurzame dilemma’s over een tijdje zijn opgelost 🙂

Vegandilemma
Tot nu toe heb ik nog niet het vegan dilemma meegemaakt waar ik andere (beginnende) vegans over hoor. Namelijk dat mensen het raar vinden dat je het soms oké vindt om zuivel te eten maar het zoveel mogelijk probeert te voorkomen. Zij vinden het alles of niets. Nu eet ik denk ik zo’n 95% van de tijd vegan. Bij vrienden en familie vind ik het oké om vega te eten, en ik let ook niet op e-nummers.  Sommige mensen noemen dit hypocriet, maar zelf vind ik dit helemaal niet raar. Hier voel ik mij prettig bij, ik doe mijn best en dat is goed!

 

3 Reacties

  • Linda - Zaailingen

    Heel gezonde instelling heb je! Die paar foutjes en e-nummers kun je altijd nog aanpakken. Of niet, want het grootste verschil heb je toch al gemaakt.
    Die kleine pakjes sojayoghurt vind ik ook jammer, inderdaad ook omdat het toch zo lang houdbaar is. Maar ik denk wel dat het voordeel van plantaardig veel groter is dan het nadeel van het afval. Jij gooit het toch niet op straat hè? 😉
    Fijn om te horen dat je er weinig gedoe mee hebt en het koken zelfs leuker bent gaan vinden! 🙂

    • Sara Reijnders

      Haha, ik gooi het niet op straat nee 😉 Misschien als de vraag naar dit soort yoghurt groeit dat ze wel grotere verpakkingen gaan aanbieden O:)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: