Waarom ik liever niet meer het vliegtuig pak

Zijn wij met ze alle misschien vliegverslaafd? ‘Vliegen is slecht voor het milieu…’ We weten het stiekem wel, maar we willen het niet weten. We pakken massaal het vliegtuig. Die verre oorden, marktjes met exotisch fruit, dieren de we in Nederland alleen maar in de dierentuin zien, spannende gerechten of gewoon de zon in Spanje, we gaan er graag naar toe. En dat snap ik heel goed. Van jongs af aan ben ik dol op reizen. Maar sinds ik mij steeds meer verdiep in klimaatverandering, het milieu en gezondheid knaagt er bij mij iets waardoor ik liever niet meer het vliegtuig in stap.

Een kleine wereld
Het grote voordeel van vliegen is dat je ‘snel’ op je bestemming bent! Bali, Curaçao of New York met het vliegtuig is het allemaal ineens dichtbij. Je stapt hier het vliegtuig in en een paar uur later zit je in een heel ander klimaat met een andere cultuur.

Nadelen van vliegen
Helaas heeft het vliegen ook nadelen. Grote nadelen zelfs. Het draagt bij aan klimaatverandering, de uitstoot van fijnstof is slecht voor onze gezondheid en er ontstaat geluidsoverlast in de omgeving van luchthavens wat ook weer nadelen kan hebben voor de gezondheid van omwonenden. Allemaal redenen waarom ik (letterlijk en figuurlijk) het vliegtuig liever laat staan.

Daarnaast zijn er nog veel meer nadelen, Linda van de blog Zaailingen schreef hier een mooie blog over ‘143 dingen kut aan vliegen en vliegvelden’.

Klimaatverandering en vliegen
Vliegen stoot heel veel CO2 en andere schadelijke broeikasgassen uit wat bijdraagt aan klimaatverandering. Willen we voorkomen dat de aarde te veel opwarmt dan moeten we onze uitstoot van broeikasgassen snel weten te reduceren, daarbij hoort ook minder vliegen.

Hoeveel broeikasgassen je precies uitstoot hangt heel erg af van je bestemming. Hoe verder je vliegt hoe meer uitstoot er ontstaat. Het is wel zo dat kortere vluchten per kilometer een grotere uitstoot hebben dan verre vluchten, dit komt doordat er tijdens het opstijgen en het landen meer brandstof nodig is dan voor het vliegen zelf.

  • Gemiddeld is de uitstoot voor korte vluchten korter dan 700 kilometer ongeveer 270 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer.
  • Een vlucht tussen de 700 kilometer en de 2500 kilometer heeft een uitstoot van ongeveer 200 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer.
  • En voor een vlucht langer dan 2500 kilometer is de uitstoot ongeveer 135 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer. Bron (www.emissieberekenen.nl)

Om het iets meer tot de verbeelding te laten spreken, een vlucht naar Spanje is ongeveer 1700 km. Voor een retourtje betekent dat een CO2-equivalent van ongeveer 680 kg per persoon.
Een ander voorbeeld, een vlucht naar Thailand is ongeveer 9200 km. Voor een retourtje betekent dat een CO2-equivalent van ongeveer 2484 kg per persoon.

Als we dit vergelijken met ons aardgas verbruik dan zien we dat de klimaatimpact van vliegen erg groot is. Een gemiddeld Nederlands huishouden (2,16 persoon) gebruikt 1470 m3 gas per jaar. Dit zorgt voor 2760 kg CO2 equivalent/jaar/2,16 persoon.
Een retourtje Thailand voor een persoon is dus bijna gelijk aan het de uitstoot die ontstaat door het gasgebruik van een gemiddeld Nederlands huishouden.

Let op, ga je in je eentje binnen Europa op vakantie, dan kan het vliegtuig wel weer een ‘duurzamer’ alternatief zijn. Het vliegtuig blijft veel broeikasgassen uitstoten, maar een auto met slechts 1 persoon kan een grotere uitstoot hebben per persoon dan het vliegtuig. Zit je met meer mensen in de auto, dan is de auto al snel een betere keuze. Wil je hier meer over weten, lees dan ook deze blog van Linda van de blog Zaailingen.

Fijnstof en vliegen
Naast de impact op het klimaat is het vliegen slecht voor onze gezondheid. Vooral voor de mensen die in de buurt een luchthaven wonen. Dit heeft te maken met fijnstof en ultrafijnstof dat uitgestoten wordt door vliegtuigen. Fijnstof zijn deeltjes kleiner dan 10 micrometer, doordat deze deeltjes zo klein zijn kunnen ze in je longen terecht komen. Ultrafijnstof zijn nog kleinere deeltjes die nog dieper in je longen kunnen doordringen en ze kunnen zelfs in je bloedbaan terecht komen.
Het schijnt zo te zijn dat een opstijgend vliegtuig evenveel ultrafijne stofdeeltjes uitstoot als 1 miljoen vrachtwagens samen (Bron: milieudefensie)
Fijnstof en ultrafijnstof in je longen vergroot de kans op longziekten zoals astma en longkanker, de kans op hart en vaatziekte neemt toe en er is mogelijk een kans op Alzheimer (Bron: Zembla aflevering). Best veel narigheid dus.

Nooit meer vliegen?
Ik wil vliegen niet voorgoed uitsluiten. Maar het is wel de reden dat ik na mijn afstuderen niet meteen op reis ben gegaan naar een tropisch eiland of een stad aan de andere kant van de wereld. En als ik wel in een vliegtuig stap dan zal dat een hele bewuste keuze zijn en voor een langere vakantie. Doe je mee?

Mooie bestemmingen dichtbij
Gelukkig zijn er een heleboel mooie dingen te zien in ons eigen land, net over de grens of iets verder in Europa! Op mijn blog heb ik al een aantal tips gedeeld, zoals in de winter naar Texel, het natuurhuisje in Lunteren en een stedentrip naar Keulen.

 

Laat jij ook het vliegtuig staan?

Denk jij wel eens na over de impact van je vlieggedrag? Heb jij hier door wel eens het vliegtuig laten staan? Ik ben benieuwd! Ik denk dat we dit onderwerp vooral bespreekbaar moeten maken. Het voelt nu nog een beetje als een taboe om te zeggen dat je niet wil vliegen.

Eén reactie

  • Linda - Zaailingen

    “Een retourtje Thailand voor een persoon is dus bijna gelijk aan het de uitstoot die ontstaat door het gasgebruik van een gemiddeld Nederlands huishouden.”

    Precies dit is zo belangrijk! Ik wist altijd wel dat vliegen ‘niet zo goed’ was, maar een reisje maakt zó veel verschil. Dat heeft er bij mij echt voor gezorgd dat ik niet (zomaar) meer wil vliegen. Die geluidshinder en fijnstof realiseer ik me eigenlijk sinds kort pas.

    Gelukkig zijn er inderdaad genoeg mooie alternatieven dichter bij huis 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: